Tėviškės aura – lyg krikšto marškiniai (ARCHYVINĖS FOTO) (0)
Giminės istorija domiuosi labai seniai. Tam net neprireikė didelių pastangų, nes augau ir gyvenau su mamos tėvais, seneliais Žilinskais, tad pažinojau visus jų brolius, seseris, mamos pusbrolius ir pusseseres bei savo antros eilės giminaičius. Giminės mūsų šeimoje buvo tarsi šventieji, o žodis giminė – tariamas su pagarba ir meile. Kai pagalvoji, nebuvo telefonų, interneto, TV, radijo, netgi elektros, bet buvo betarpiškas ryšys, pagarba ir meilė artimiesiems, bendravimas, viešnagės, atlaidai, kiekvieno sekmadienio šv. Mišios Miroslavo bažnyčioje. Ši sakrali vieta visus suburdavo: čia tuokėsi, krikštijo vaikus, iš čia išlydėdavo į paskutinę kelionę. Taigi norėčiau supažindinti su plačia Žilinskų gimine, kurios šaknys jau nuo XIX amžiaus vidurio įleistos Mančiūnuose, Miroslavo seniūnijoje.
Į giminės susitikimą renkasi keturios kartos
Mano prosenelis Pranas Žilinskas mirė 1938 metų spalio mėnesį, sulaukęs 81-erių. Našle liko žmona Pranciška Kančytė-Žilinskienė ir 5 suaugę vaikai – Pranciška, Vladas, Aleksandras, Teofilė ir Stasys. Visų gyvenimas jau buvo sutvarkytas – dukterys išleistos už vyrų, pasogos išdalintos. Vyriausias iš sūnų – Vladas – nusipirkęs didelį ūkį Kurnėnuose, prie Aniškio miško, besidriekiantį iki Luksnėnų ežero. Metais jaunesnis Aleksandras 1927 metais įsigijo Kižių dvarą Balbieriškio valsčiuje. Tėviškėje, Mančiūnų kaime, liko jauniausias brolis Stasys. Miroslavo bažnyčios archyviniuose dokumentuose yra įrašas apie P.Žilinsko mirtį, kur pateikti duomenys ne tik apie jo vaikus, bet ir tėvus – Joną Žilinską ir Elžbietą Berškytę-Žilinskienę, kurie, kaip nurodoma, gyveno ir mirė Mančiūnų kaime Miroslavo vlsč. Alytaus apskr. Taigi Žilinskų giminės šaknys jau nuo XIX amžiaus vidurio yra Mančiūnai – kaimas Miroslavo vlsč. Kadangi mes dzūkai, tai tą kaimą visada vadinome Manciūnais, bet dabar jau visur įvardinta kaip Mančiūnai. 1923 metų surašymo duomenimis, čia gyveno 143 gyventojai, o 2021-aisiais – jau tik 28. Kaimas traukiasi, bet kelių šimtų metų senumo Žilinskų sodyba dar gyva, joje įsikūręs Stasio anūkas Darius.
Dažnai galvoju, kas lietuviui yra tėviškė – dangaus skliautas virš jo namų, paslaptingi šimtamečiai medžiai, lizdus sukantys gandrai ar pavasariniuose upeliuose tirpstantys ledokšniai. Prisimenu, kaip mano šviesios atminties mama pasakojo apie savo jausmus po daugelio metų apsilankius tėviškėje: ,,Man tarsi nušvito diena, mintyse aš skraidžiau, seniai taip gerai jaučiausi, buvau tokia laiminga“. Po tokio mamytės atsivėrimo supratau, kad tėviškė yra žmogaus dvasios ir atminties kodas. Tėviškės aura priglunda ir apgaubia lyg krikšto marškiniai.
Kažkas yra pasakęs, kad medis žaliuoja tol, kol jo šaknys sveikos. Įsivaizduokite, kokios turėjo būti šaknys, kad medis išaugo tvirtas, su daugybe atžalų. Genealoginio medžio šakose nuo XIX vidurio iki XXI amžiaus pradžios supasi 273 vardai. Į Žilinskų giminės susitikimą renkasi keturių kartų atstovai, apie 120 asmenų. Šiemet trys kartos bus pagerbtos šv. Mišių auka Miroslavo bažnyčioje, o keturių kartų atstovai sodins giminės ąžuolą Mančiūnuose, lankys protėvių kapus Miroslavo kapinėse. Vėliau visi rinksis į „Dzūkijos dvarą“, kur lauks pilna įspūdžių bei prisiminimų popietė, bus pristatyta giminės senovinių nuotraukų paroda. Genealoginis medis ir senovinių nuotraukų paroda ir yra tikroji giminės istorija, atsiskleidžianti per datas, aplinką, per išraiškingai bylojančius protėvių žvilgsnius.
Karo metu Žilinskų giminė pasipildė 11 atžalų
Visus Prano ir Pranciškos Žilinskų vaikus vienijo bendri bruožai – jie buvo nepaprastai darbštūs, mylėjo žemę, siekė gerovės savo šeimoms, savo valstybei. Vien ko verta Aleksandro Žilinsko istorija, kurią 2001-aisiais metais aprašė Justinas Adomaitis laikraštyje, „Naujasis Gėlupis“. Pasak autoriaus, senieji Balbieriškio valsčiaus ūkininkai iki šio mini Kižių dvaro centriuko savininką A.Žilinską. Jo dėka tarpukario metais miestelyje įkurta kooperatinė pieninė, padėti žemdirbių kreditavimo pagrindai, kelta ūkininkavimo kultūra. A.Žilinskas buvo imlus naujovėms, domėjosi žemės ūkio kultūra, prenumeravo keletą leidinių, pirmasis apylinkėje nusipirko radijo aparatą, įsiveisė kelių hektarų sodą. Tarpukario metais pienas buvo stabiliausias pajamų šaltinis. Pieno gausa priklausė ir nuo karvių veislės, ir nuo pašarų. Ir vienu, ir kitu klausimu pieno ūkio savininkus konsultuodavo A.Žilinskas. „Pinigas yra ne tikslas, o tik priemonė tikslui pasiekti“, – sakydavo Aleksandras.
Publikacijos apie Žilinskų giminę autorė Ona Jurgelionytė-Suncovienė yra Vlado Žilinsko anūkė, dukters Reginos dukra. Viena iš tų šešiolikos giminės atžalų, pasaulį išvydusių Sibire, tėvų tremties vietoje Tomsko srityje, Asino rajone, Angos gyvenvietėje. Tėvams grįžus į Lietuvą, gyveno ir mokėsi Kurnėnuose, vėliau – Miroslavo vidurinėje mokykloje. Vilniaus universitete studijavo lietuvių kalbą ir literatūrą, baigė Valstybinę konservatoriją ir Tarptautinių santykių institutą. Dirbo kūrybinį darbą Alytaus rajono kultūros namuose. Nuo 1990 iki 1996 metų – Alytaus miesto vicemerė, 1996–2000 kadencijos Lietuvos Respublikos Seimo narė. Literatė. Kūryba publikuota almanachuose, periodinėje spaudoje, įvairiuose leidiniuose. Nors šiuo metu gyvena Vilniuje, dvasios atgaivą suranda ir kūrybinio įkvėpimo semiasi savo vaikystės žemėje Kurnėnuose, kur laukai nusagstyti rugiagėlėmis, aguonomis ir kvapniosiomis raktažolėmis, kur ošia šimtametės liepos ir tas nenuorama vėjas vis atpučia senus prisiminimus.
Daugiau skaitykite laikraščio „Alytaus naujienos“ 14025-ajame numeryje.
Geriausias, pigiausias būdas laikraštį skaityti yra jį užsisakyti. Prenumerata – čia.
© Publikacijų autorystė yra saugoma ℗ Perpublikavimas žiniasklaidoje draudžiamas
Komentarai
Palikite savo komentarą