Brangi savivaldos kanceliarija, arba be kaltės ne(kalti)? (11)
TAPINAS VĖLUOJA
Žinoma, čia dėl visko „kaltas“ Tapinas. Jis užvirė šią riebią košę, sutrukdė ramiai gyventi tautos išrinktiesiems. Bet Tapinas pavėlavo. Būtų buvę prasmingiau visą šią informaciją apie tokių išmokų tarybos nariams mokėjimą sužinoti dar prieš savivaldos rinkimus. Tada rinkėjai būtų galėję objektyviai ir teisingiau įvertinti kandidatų į savivaldybių tarybas ir merus „nuopelnus finansų įsisavinimo srityje“.
AR PRIKLAUSO?
Vykstant šiai diskusijai, dažnai pasigirsta pamąstymų, kad antai išrinktieji galėtų ir turėtų triūsti už dyką, neatlygintinai. Taip darėme kažkada. Taip ir dabar elgiasi kai kurie išrinktieji. Jie sutaupo nemažus savivaldos pinigus.
Tačiau Seimui ratifikavus Europos vietos savivaldos chartiją, atsirado galimybė mokėti savivaldybių politikams atitinkamas kompensacijas bei išmokas.
Sunku būtų užginčyti faktą, kad, atliekant savivaldybės tarybos nario pareigas, gali būti nepatiriamos didesnės ar mažesnės išlaidos. Juk bendruomenės išrinktajam, atsiprašius savo tiesioginio darbdavio, tenka dalyvauti tarybos bei komitetų posėdžiuose, į juos reikia kažkaip atkeliauti, naudoti tam tikras technines priemones, priimti savivaldybės gyventojus, atsiskaityti rinkėjams.
Todėl minėta Chartija ir numato galimybę „skirti savivaldybių tarybų nariams atitinkamas finansines kompensacijas už išlaidas, patirtas vykdant pareigas, taip pat, esant reikalui, skirti kompensaciją už patirtus atlyginimo nuostolius ar atlyginti už atliktą darbą“.
O Lietuvos Respublikos vietos savivaldos įstatymas jau daugelį metų numato galimybę tarybų nariams gauti minėtas išmokas. Tačiau yra vienas bet. Teisė detaliai reglamentuoti minėtų išmokų dydžio paskaičiavimą yra palikta pačioms savivaldybių taryboms. O čia ir prasideda visas reikalo smagumas.
KANCELIARINĖS
Vienas minėto įstatymo punktas nustato, kad savivaldybės tarybos nariui turi būti kompensuojamos jo turėtos kanceliarijos, pašto, telefono, interneto ryšio, transporto, biuro patalpų nuomos, viešų ataskaitų rinkėjams pateikimo išlaidos. Ir, žinoma, didžiausia pagunda politikams kyla siekti gauti kuo apvalesnę „kanceliarinių“ sumą, pristatant administracijos buhalterijai kuo daugiau kuro įsigijimo dokumentų.
Kūrybai nėra ribų. Jei Alytaus mieste yra nustatytas dar visai padorus „kanceliarinių“ limitas (150 eurų mėnesiui), tai kitose savivaldybėse šios išmokos lubos yra 3–4 kartus aukščiau. Tačiau niekas niekam neįrodys, kad, atliekant tarybos nario pareigas Vilniuje, Kaune ar kokiame nors rajone, per mėnesį reikia nuvažiuoti... 4000 km. Mūsų miesto politikų apetitas kuklesnis – apie 1000 km per mėn. Ar tiek tikrai reikia, aptarsime vėliau.
Kad būta nesąžiningumo ir Alytuje, liudija vien toks faktas, jog gūdžiais visuotinio karantino metais (2020–2022), kai posėdžiai vykdavo nuotoliniu būdu, o bendravimas su rinkėjais buvo sunkiai įmanomas, apie pusė Alytaus miesto politikų (detalią informaciją nesunkiai galite rasti miesto savivaldybės interneto tinklalapyje), pristatę buhalterijai kuro degalinių čekius, „pasiimdavo“ pilną porciją „kanceliarinių“.
Kita vertus, nemaža dalis miesto tarybos narių gyvena 1–2 km atstumu nuo miesto rotušės ir atvykti į posėdžius jiems tiek tikrai nekainuoja. Čia, kaip sakoma, kiekvieno sąžinės reikalas. Kiek jos neturi, tiek ir praturtėji.
O kalbame mes čia ne apie tai, didelės ar mažos tos išmokos. Kalbame apie tai, ar sąžininga ir moralu, kai politikas pateikia per mėnesį surinktą šūsnį degalinių kuro kvitų tikrai nepatirtoms išlaidoms padengti.
Pavyzdžiui, ar Jūs galėtumėte pasitikėti tokia Alytaus politike, kuri šių metų pirmąjį ketvirtį, nepasirodžiusi nė viename iš 14 posėdžių, išdrįso pasiimti visų trijų mėnesių 100 procentų dydžio išmoką?
DARBO UŽMOKESTIS
Mokėti už oficialiai protokoluojamų tarybos, komitetų, komisijų posėdžių laiką jau seniai tapę įprastu ir neginčijamu reikalu. Tokių darbo valandų per mėnesį būna iki 20. Linksmoji dalis mūsų mieste yra mokėjimas už vadinamąją neprotokoluojamą ir savarankiškai deklaruojamą tarybos nario veiklą.
Tiesą sakant, keletas tarybos narių praeitoje tarybos kadencijoje buvo atsisakę tokių išmokų, dar keletas deklaruodavo sąžiningai vidutiniškai 20 dirbtų valandų per mėnesį.
Gaila, bet privalome pastebėti, kad šios tarybos nario veiklos apmokėjimo išmokos, nors ir reglamentuotos tinkamai, tačiau mėnesis po mėnesio dėl bene pusės savivaldybės tarybos narių nesąžiningo deklaravimo virto tikru farsu.
Gi kas gali patikėti, kad tarybos nariui susipažinti su jau parengtais tarybos dokumentų projektais reikia... 70–80 valandų per mėnesį. Tikrai niekas nematė ir negirdėjo, kad tarybos narys būtų susitikęs ir bendravęs su rinkėjais... 40–50 valandų per mėnesį arba tokie susitikimai vyktų... 8–9 val. per vieną dieną.
Na nebent toks politikas įtrauktų į laiko apskaitą bendravimą su... savo antrąja puse... O visas tas susigalvotas valandas tokiems politikams nesąžiningai deklaravus, savivaldybės buhalterijoje tai pavirsdavo tūkstančiais vėliau iš biudžeto išmokamų eurų.
Nežinau, ar tarp visų šalies savivaldybių esame lyderiai, tačiau, sudėjus visas Alytaus miesto savivaldybės tarybos narių gaunamas kompensacijas ir išmokas, tikrai neatsiliekame nuo Kauno. Visgi anokia čia garbė. Visi mato tuos prirašymus, visi supranta kaip jie atsiranda, tačiau niekas nedrįsta nieko keisti. Kodėl? Reikia Tapino..?
ATSAKOMYBĖ
Sako: visi taip darė. Suprask, aš nekaltas, aplinka kalta... Dairytis į Seimą, prokuratūrą ar STT ir sakyti, kad jie turėjo neleisti to daryti, yra mažų mažiausiai naivu.
Būtent Seimas priėmė atitinkamą įstatymą ir pavedė šį reikalą savivaldai. Juk ji tam ir yra savivalda, nuolat norinti kuo daugiau galių savarankiškai spręsti klausimus. Galvoti, kad valstybės kontrolės institucijos turėjo stovėti su žvake prie kiekvieno bendruomenės išrinktojo, tikrai nerealu.
Tačiau ką šitiek metų veikė būtent už savivaldos iždo pinigus atsakingi miestų ir rajonų merai? Kodėl jie buvo užsimerkę prieš tokią netvarką ir toleravo akivaizdžius vietos politikų nusižengimus? Derėtų paklausti jų. Ir ne tik paklausti.
Atsakomybę turi prisiimti ir tie miesto politikai, kurie praeitoje kadencijoje mėnesis po mėnesio visiškai nepagrįstai deklaravo neva dirbtas valandas, kurios per praėjusią kadenciją Alytaus mokesčių mokėtojams kainavo ne vieną šimtą tūkstančių eurų.
Dar 2015 metais tuometinis meras Vytautas Grigaravičius buvo sugriežtinęs tarybos narių išmokų mokėjimo tvarką, pareikalavęs savarankiškai deklaruoti tik realiai dirbtas valandas (ne daugiau kaip vidutiniškai 20 val. per mėnesį), uždraudė prirašymus, tačiau jau po kitų rinkimų naujasis miesto meras ir kai kurie tarybos nariai netruko „pasileisti plaukus“.
Tad šiandien tie naujai perrinkti miesto savivaldybės tarybos nariai, kurie privalėtų atrasti drąsos sąžiningai pripažinti praeitoje kadencijoje padarytą nusižengimą dėl nepelnytai pasisavintų biudžeto lėšų, turėtų sugrąžinti į miesto biudžetą neteisingai pasiimtus pinigus ir padėti savo mandatą.
KĄ DAR REIKIA PADARYTI?
Galima drąsiai pasakyti, kad ir dabar savivaldybių merams nereikia laukti jokių Seimo sprendimų ar Tapino nurodymų. Akivaizdu, kad pačios savivaldybių tarybos, pagal dabar veikiančio Vietos savivaldos įstatymo nuostatas, gali susitvarkyti esamą netvarką. Reikia tik noro.
VIEŠI PASIŪLYMAI MIESTO MERUI
Dėl kompensacinių išmokų reglamentavimo:
– kanceliarijos, pašto, telefono, interneto ryšio, viešosios informacijos teikimo, patalpų išlaidos turėtų būti pervedamos ne savivaldybės tarybos nariui, o administracijos tiesiogiai padengiamos iš savivaldybės biudžeto, suteikiant tarybos nariui per jo kadenciją reikalingas darbui priemones, pašto paslaugas, išmanųjį mobilųjį telefoną su reikiamu ryšio ir interneto planu, IT priedus, o gyventojų priėmimui reikiamas patalpas pagal nustatytą grafiką suteikiant pačiame savivaldybės pastate;
– tarybos nario ataskaitų rinkėjams rengimo ir platinimo išlaidas, viešosios informacijos teikimo išlaidas pagal kiekvienam tarybos nariui nustatytą vienodą metinį limitą apmokėti tiesiogiai savivaldybės buhalterijai gavus atitinkamos žiniasklaidos priemonės, spaustuvės, pašto, kurjerio ar pan. sąskaitas;
– transporto kompensaciją Alytuje paskaičiuoti nustatant vidutinę galimą ridą per mėnesį (vykstant į posėdžius, į gyventojų priėmimą bei susitikimus vidutiniškai po 10 kartų 5 km atstumu), tokiu būdu visa galima vidutinė rida sudarytų 200 km per mėn. O pagal dabartines kuro kainas mėnesio kompensacija už kurą sudarytų 30 eurų. Be to, pagal atitinkamą ridą būtina įvertinti ir paskaičiuoti automobilio amortizaciją (nusidėvėjimą), o tai pagal 10 metų nusidėvėjimo normatyvą sudarytų vidutiniškai 70 eurų per mėn.
Taigi bendra transporto kompensacija (tiksliau ją reikėtų vadinti judumo kompensacija) Alytaus mieste turėtų būti 100 eurų per mėnesį. Įvertinus tai, kad bet kuris tarybos narys į posėdžius ar susitikimus gali vykti ne tik automobiliu, bet ir viešuoju transportu, elektromobiliu, dviračiu ar pėsčiomis, todėl šiai kompensacijai gauti nederėtų reikalauti jokių kuro degalinių dokumentų ir ją kaip fiksuotą išmoką neatsiskaitytinai galima būtų mokėti kiekvienam tarybos nariui. Tačiau šią išmoką reikėtų proporcingai mažinti atsižvelgiant į kiekvieno tarybos nario atitinkamo mėnesio posėdžių lankomumą.
Dėl darbo užmokesčio išmokų reglamentavimo:
– už faktiškai dirbtą laiką atliekant tarybos nario pareigas savivaldybės tarybos, jos komitetų, komisijų, savivaldybės kolegijos posėdžiuose tarybos nariui kiekvieną mėnesį atlyginama už jo dalyvautą laiką minėtuose posėdžiuose pagal oficialiai parengtus ir pasirašytus protokolus;
– už faktiškai dirbtą laiką tarybos frakcijose, grupėse, mišrioje grupėje tarybos nariui kiekvieną mėnesį turėtų būti atlyginama už jo dalyvautą laiką pagal savivaldybės tarybos veiklos reglamentu patvirtintą ir tarybos frakcijos ar grupės pirmininko pasirašytą protokolą;
– už savivaldybės gyventojų priėmimą tarybos nariui kiekvieną mėnesį turėtų būti atlyginama už jo dalyvautą laiką priėmime pagal savivaldybės tarybos veiklos reglamentu patvirtintą ir tarybos nario pasirašytą bei mero patvirtintą dokumentą.
Tokiu būdu įvertinus, kad minėtas savivaldybės tarybos nario sėkmingai veiklai užtikrinti reikiamas išlaidas tiesiogiai galėtų ir turėtų apmokėti savivaldybės administracija, Alytaus miesto savivaldybės tarybos nario gautina mėnesio neatsiskaitytina išmoka galėtų būti 100 eurų, o tarybos nario darbo užmokestis turėtų būti kontroliuojamas savivaldybės mero ir išmokamas ne pagal kiekvieno tarybos nario savarankiškai deklaruojamą laiką, o tik už Vietos savivaldos įstatymo 16 straipsnyje nurodytas tarybos veiklos formas, būtent už savivaldybės oficialiais dokumentais pagrįstą tikrai faktiškai dirbtą tarybos nario darbo laiką.
Pagarbiai Dobilas Kurtinaitis
Popierinė "Alytaus naujienos" laikraščio prenumerata
Norėdami užsiprenumeruoti popierinę "Alytaus naujienos" laikraščio versiją rašykite mums el. paštu: skelbimai@ana.lt ir nurodykite savo vardą, pavardę ir adresą, kuriuo turėtų būti pristatomas laikraštis. Kai tik gausime jūsų laišką, informuosime Jus dėl tolimesnių žingsnių.
Komentarai
Palikite savo komentarą
vyravo slaviška logika – kas…
Komentaras
vyravo slaviška logika – kas mažiausiai dirbo, didžiausią kąsnį kando. Privalo tie „pirmūnai“ grąžinti savivaldybei
Buvo vienas is protingesniu…
Komentaras
Buvo vienas is protingesniu meru todel ir straipsnis lakoniskas
Straipsnis parengtas…
Komentaras
Straipsnis parengtas profesionaliai lakoniškai, trumpai ir aiškiai. Dėkojame D. Kurtinaičiui už kompetencija!
Tik Tapinas detaliau…
Komentaras
Tik Tapinas detaliau paanalizuoja, kaip išmokos atitinka čekučius.. Lyg Kauno ir Jonavos savivaldybės nenorėjo pradžioj teikt Tapinui išmokų suvestinių, vėliau pateikė. Ten tokių šedevrų yra ...
Įsivedat gooogle straipsnį …
Komentaras
Įsivedat gooogle straipsnį "Kurie tarybos nariai 2022 metais alytiškiams kainavo brangiausiai ?" ir pamatysit kaip jie sėmė pinigėlius. Straipsnis išspausdintas portale alytusplius 2023-01-14
Kada Alytaus miesto ir…
Komentaras
Kada Alytaus miesto ir rajono tarybos narių kompensacijų suvestinės bus pateiktos visuomenei? geometry dash
Kada viešins Alytaus miesto…
Komentaras
Kada viešins Alytaus miesto ir rajono tartbos narių išmokų suvestines?
Įdomūs Lietuvoj su dvigubais…
Komentaras
Įdomūs Lietuvoj su dvigubais standartais. Vieninteliai referendumai į es u bambalius, neišsiviešinę su kgb ir tinka es ir nato, net Putinas neeviešina. Vietoj darbo per es paramą, valstybę praskolinėja..
tasko pinigus kas tik gali
Komentaras
tasko pinigus kas tik gali
Pasirodo, kaip Seime…
Komentaras
Pasirodo, kaip Seime konservatoriai prabilo apie pirmalaikius rinkimus, opozicinės partijos išsigando, nes. Net opozicijos lyderio nesugeba išsirinkt, ant tiek bejėgiai. Įstatymus dėl politikų išmokų kūrė pats Seimas, ištobulino iki.. beatsakomybės palikdami landas. Prie ko prisidėjo ir dalis savivaldybių polirikų, tobulindami Reglamentus. Pasirodo, dėl savęs jie vieningi.
Bet dėl išmokų Alytuj rylu…
Komentaras
Bet dėl išmokų Alytuj rylu. Vienok Tapinas šaunuolis, nes garsiausiai prabilo ir pasirodo, jei lyginam su rimtu teisingumu, ir be karo Lietuva lieka be valdžios. Nes konservatoriai su lyderiu pažėrė argumentuotą kritiką ir Prezidentui, kuris neišsklaido įtarimų dėl rinkimų, metinių deklaracijų. Kur Prezidentas sakė nežinojo dėl politikų išmokų dviprasmybių, nors skandalai ir anksčiau kildavo. Net Alytuj dėl išmokų ne kartą skambėjo atskiri politikai, bet labai mėgsta po nežiniukais dengtis. Nors Konst. 7 str.- nežinojimas neatleidžia nuo atsakomybės. Juo lab Alytuj tarybos nariams, kur pagrindinės kompetencijos strategijos, jie švietimo ir kitų pertvarkų rezultatas fiaskinis, reiškia nėra už mokėt išmokų. Susikūrė ponai sau sistemą be atsakomybės pasipinigaut iš valstybės.