Aukščiausias egzamino įvertinimas nėra svarbiausias tikslas – meilė gimtajai kalbai ir knygai atsiranda kelyje į jį (1)
Tokių šiemet yra visose keturiose Alytaus gimnazijose. Adolfo Ramanausko-Vanago gimnazijoje dirbanti lietuvių kalbos mokytoja metodininkė Janė Zelenienė išugdė du šimtukininkus. Šv. Benedikto gimnazijos lietuvių kalbos mokytoja metodininkė Rita Krasnauskienė – taip pat du, jos kolegė Rita Černiauskienė, lietuvių kalbos mokytoja ekspertė, dėstanti tarptautinio bakalaureato klasėje, turi du mokinius, kurių žinios įvertintos aukščiausiu balu – 7 (egzaminų ši klasė nelaiko). Po vieną šimtuką gavo Jotvingių gimnazijos lietuvių kalbos ir literatūros mokytojos metodininkės Vitos Jurčienės ir Putinų gimnazijos lietuvių kalbos mokytojos metodininkės Laimos Bautronienės abiturientai.
Rita Krasnauskienė: „Nenorėčiau sutikti, kad jaunimas nemoka ar nesugeba kūrybiškai rašyti lietuvių kalba“
– Šv. Benedikto gimnazijos lietuvių kalbos ir literatūros mokytoja Rita Krasnauskienė šiemet gali pasidžiaugti net dviem savo mokinių gimtosios kalbos VBE šimtukais, o iš viso per savo darbo metus jų yra turėjusi bene 7. Ką šimtukas reiškia mokiniui ar jo tėvams, tai daugmaž aišku, o kaip mokytojui – daug emocijų kelia šis faktas? – klausiame mokytojos.
– Man, kaip mokytojai, labai svarbu, kad egzaminą išlaikytų visi mokiniai, o jau paskui skaičiuoju, kiek kas gavo. Žinoma, šimtukai kelia daug džiugių emocijų, nes ne taip lengvai ir dažnai jie gaunami.
– Kokias temas šiemet rinkosi Jūsų mokiniai ir kokiu patarimu Jūs palydėjote juos į egzaminą?
– Kadangi mano mokiniai dažniausiai rašo samprotavimą, tai nieko nuostabaus, kad beveik visi rinkosi temą „Nuo ko priklauso asmens savivertė?“ Šia tema ir samprotauti yra apie ką, ir skaitytais kūriniais nesunku pasiremti. Išleisdama į egzaminą patariau neskubėti, nepanikuoti, gerai apmąstyti, ką kiekviena tema galėtų parašyti, kurie kūriniai labiausiai tiktų, kokius kontekstus turėtų / galėtų pasitelkti. Priminiau ir Leonido Donskio mintį „Man skauda dėl kitų, vadinasi, esu“, kuri šiai temai puikiai tinka (net matau, kaip mano mokiniai šypsosi – juk be L.Donskio rašinio neparašysi).
– Stebėtina, bet šiuolaikiniai abiturientai gauna kur kas daugiau anglų VBE šimtukų nei gimtosios kalbos. Kur čia paslaptis? Jaunimas nemoka lietuviškai ar gal kūrybiškai rašyti nesugeba? O gal reiktų keisti egzamino formą ir tai turėtų būti gramatikos tekstas – ką manote? Juk netyla diskusijos apie tai, kad ne visi gali būti kūrybiški, matematikams sunkus šitas egzaminas.
– Ko gero, ne visi ir matematikais gali būti... Manau, kad anglų kalba jaunus žmones labiau domina, nes ja, skirtingai nei lietuvių kalba, galima bendrauti daugelyje pasaulio šalių, o tai šiuolaikiniame globaliame pasaulyje tikrai svarbu. Be abejo, anglų kalbos mokėjimas turi ir neigiamos įtakos – prastėja stilius, įsigali svetimybės. Vis dėlto nenorėčiau sutikti, kad jaunimas nemoka ar nesugeba kūrybiškai rašyti lietuvių kalba (turėjau ne vieną kuriančią asmenybę), gal juos tiesiog spraudžia į tam tikrus rėmus temų formuluotės, būtinybė pasiremti programiniais autoriais? Juk autorių tikrai daug, kūriniai netrumpi ir ne visi jaunimui įdomūs ir aktualūs. Nesu tikra, kad gramatika galėtų būti tas gelbėjimosi ratas – raštingumas ne pati stipriausia mokinių pusė (technologijos valdo).
– Prasklaidykime mitus – tai skaito šiuolaikiniai abiturientai knygas ar ne? O jei skaito, tai kokias? Tenka kada su savo mokiniai aptarti perskaitytą knygą, kurios nėra programoje? Tiesiog kokį populiarų romaną?
– Tikrai skaito, ypač merginos. Ne visi skaito lietuviškai, bet neskaitančių tikrai nėra daug. Knygas renkasi pagal savo pomėgius, temų aktualumą. Yra skaitančių lengvo turinio knygas apie draugystę, meilę, tačiau kartais net stebina, kokia vertinga literatūra patinka jaunimui. Mano mokinės skaitė tokias knygas kaip Džozefo Merfio „Jūsų pasąmonės galia“, Gary Chapman „Penkios meilės kalbos“, buvo ir Haruki Murakami gerbėjų, susižavėjusių šio japonų rašytojo magiškojo realizmo pasauliu. Atskirai jų skaitomų knygų neaptarinėjome, bet, analizuojant atskiras temas, atsirasdavo sąsajų, kildavo poreikis pasidalinti mintimis.
– Asmeniškai Jums, mokytojai lituanistei, kelia nerimą ar džiugina, kaip dabartinis jaunimas moka gimtąją kalbą?
– Tai priklauso nuo to kaip.
– Kokių, sakykim, trijų dedamųjų reikia tam, kad jaunas žmogus gerai parašytų VBE kūrybinį rašinį ir kurios nuo jo paties priklauso?
– Vertinimo normos nurodo ne vieną kriterijų – tai temos atskleidimas, tinkamų argumentų parinkimas, kontekstas ir, žinoma, raštingumas. Aukštus rezultatus paprastai lemia asmeninės mokinio savybės: intelektas, interesai, valia, tikslo siekimas, įdėtas darbas. Žmogiškasis faktorius taip pat labai svarbus.
– O Jūs kaip mokytoja ar turite siekį tobulėti, gal keliate sau tam tikrus reikalavimus, kad ir kitąmet išugdytumėte šimtukininkus? Apskritai ar tai yra tikslas – aukščiausias įvertinimas?
– Tobulėti visada reikia, ypač mokytojui. Nemanau, kad aukščiausias įvertinimas yra svarbiausias tikslas – labai svarbus mokinį į tą įvertinimą vedantis kelias, kuriuo einant neretai gimsta ir meilė gimtajai kalbai, knygai. Jei taip nutinka, yra kuo džiaugtis, o jeigu dar mokinys (net ir pats silpniausias) nuoširdžiai padėkoja – tai pats geriausias atlygis.
– Ir paskutinis klausimas – įsiplieskusi diskusija apie poetą Justiną Marcinkevičių. Būtų įdomu, o kaip dabartiniai abiturientai vertina jo poetinių dramų trilogiją, ar juos „kabina“, ar jie remiasi šiuo autoriumi VBE rašiniuose?
– Justinas Marcinkevičius buvo nagrinėjamas II ir IV gimnazijos klasėse. Mokiniams ir „Mindaugas“, ir „Mažvydas“ patinka, nesunkiai pritaiko istorinį (Mindaugo ir Mažvydo) kontekstą. Per pamokas vertiname Just. Marcinkevičių kaip poetą, dramaturgą, o apie jo veiklą sovietmečiu kalbame mažai. „Neteiskite ir nebūsite teisiami“, – prieš porą tūkstančių metų yra pasakęs Jėzus. Pats rašytojas Mažvydo lūpomis teigė: „Tikėti lengva. Daug sunkiau gyventi.“
Janė ZeLenienė: „Visada mokiniams sakau, kad pasauliui pirmiausia esame įdomūs savo šaknimis ir kultūra“
Adolfo Ramanausko-Vanago gimnazijos lietuvių kalbos ir literatūros mokytoja Janė Zelenienė sako, kad visada džiaugiasi, kai išlaiko ir tie, kuriems sekasi sunkiau. „Per visus metus turėjau ir gana stiprių mokinių, ir silpnesnių, labai daug kas priklauso ir nuo paties mokinio darbo. Na, o kai mokiniai gauna šimtuką, žinoma, smagu, vertinu jų darbą, džiugu dėl to, kad geba pasinaudoti tuo, apie ką pamokose kalbėta, labai smagu, kad ir patys savarankiškai daug kuo domisi, skaito.“
Šioje brandos egzaminų sesijoje šimtukus gavo dvi J.Zelenienės mokinės. Jos rašė literatūrinius rašinius „Moters vaizdavimas literatūros kūriniuose“. „Abi labai darbščios, daug skaito, domisi įvairiais kontekstais, kuriais ir pasinaudojo rašydamos rašinius. Dauguma ir kitų mokinių išlaikė labai gerai, nors iki šimtukų pritrūko, bet, manau, kad šie mokiniai pelnytai gavo puikius įvertinimus“, – sako mokytoja.
Beje, daugiausia abiturientų, kuriuos ji mokė, šiemet rinkosi kitą VBE temą – „Nuo ko priklauso žmogaus savivertė?“ J.Zelenienė mano, kad šiuolaikiniam žmogui, jaunam žmogui tai – labai artima tema, o ir kūrinių yra nemažai, kurie apie tai kalba.
„Dar norėčiau pridurti, kad man ypač svarbu etninė kultūra, mūsų tradicijų puoselėjimas. Kiekvienais metais dalyvaujame varžytuvėse ir olimpiadose ir pelnome prizines vietas. Beje, šiuometinės šimtukininkės taip pat dalyvaudavo ir etninės kultūros varžytuvėse, ir projektuose. Visada mokiniams sakau, kad pasauliui pirmiausia mes įdomūs savo šaknimis, savo kultūra…“ – įsitikinusi J.Zelenienė.
Ko reikia, kad abiturientas gerai išlaikytų gimtosios kalbos VBE? Mokytoja sako, kad tam reikia kelių dedamųjų: būti raštingam, išmanyti rašinio struktūrą ir perskaityti svarbiausius programinius kūrinius.
„O Jūs, kaip mokytoja, ar turite siekį tobulėti, gal keliate sau tam tikrus reikalavimus, kad ir kitąmet išugdytumėte šimtukininkus? Apskritai, ar tai yra tikslas – aukščiausias įvertinimas?“ – to klausiame ir J.Zelenienės.
– Siekį tobulėti, žinoma, turiu. Juk ir programa keičiasi, naujus kūrinius, jau pamirštus, dabar vasarą skaitau... Svarbiausias mano tikslas – padėti mokiniams suprasti, kad daug kas priklauso nuo jų pačių, tuomet lengva ir dialogą kurti. Džiaugiuosi ir už savo koleges, stiprias ir puikias lituanistes, linkiu dar likusios geros vasaros...
Laima Bautronienė: „Šimtukas – tik kelios minutės šlovės“
Per savo darbo Putinų gimnazijoje metus lietuvių kalbos ir literatūros mokytoja metodininkė L.Bautronienė yra turėjusi tris šimtukininkus, šiemet – vieną. „Kai ugdytiniai gauna aukščiausius įverčius, džiaugiesi dėl to, kad prisidėjai prie jų augimo, brandumo“, – sako ji. „Tačiau kodėl šiuolaikiniai abiturientai gauna kur kas daugiau anglų VBE 100-kų nei gimtosios kalbos? Gal laikas keisti egzamino struktūrą?“ – klausiame mokytojos.
– Anglų kalbos šiandien daugėja jaunimo aplinkoje, neretas mėgsta žiūrėti populiarius serialus, o jų tęsiniai greičiausiai pasirodo anglų kalba. Daug lemia ir požiūris, kad, mokant anglų kalbą, atsiveria pasaulis. Kitaip tariant, kurį raumenį žmogus daugiausia treniruoja, tas ir auga. Tai – ne paslaptis. Savo ruožtu, kad gerai išlaikytum lietuvių kalbos ir literatūros egzaminą, turi pademonstruoti ne tik raštingumą siaurąja prasme, bet gebėti savo mintis išdėstyti taisyklingais stilistiniu požiūriu sakiniais, pademonstruoti mąstymo gebėjimus, spręsti iš rašinio temos kylančią problemą, remtis konkrečiais pavyzdžiais iš literatūros kūrinių. Kartais kaip tik matematikai gabūs mokiniai pralenkia kitus per šį egzaminą, remdamiesi loginiu mąstymu, prisimindami analizuotus per pamokas kūrinius. Kūrybišką problemų sprendimą demonstruoti aktualu, bet kūrybiškumas lemia toli gražu ne viską. Kartais, turint priešingą nuostatą, rašinyje nukrypstama į įmantravimus ir rezultatas dėl to tik suprastėja.
Remiantis atnaujinta lietuvių kalbos ir literatūros ugdymo turinio programa, lietuvių kalbos ir literatūros egzamino struktūra tikrai keisis. Ir tai pajus jau būsimieji vienuoliktokai. Planuojama, kad jie vasario mėnesį laikys egzamino dalį žodžiu. Ir tai lems 40 proc. viso egzamino rezultato. Dvyliktoje klasėje jau liks tik rašto dalis.
– Tikrai įdomu – ar šiuolaikinis jaunimas skaito knygas? Juk turbūt tai yra labai svarbu, norint gerai parašyti rašinį, kuriame reikia remtis literatūros kūriniais?
– Būtent mokinių nenoras skaityti knygas lemia prastesnius lietuvių kalbos ir literatūros egzamino rezultatus. Džiugina, kai perskaito privalomus kūrinius, kurie gelbėja per egzaminą. O jeigu pamokose lieka laiko, diskutuojant jaunimui aktualiomis temomis, pateikiu epizodus iš savo pačios skaitomų knygų, provokuoju platesnei diskusijai. Mokiniai dažniau remiasi matytais filmais.
– Asmeniškai Jums, mokytojai lituanistei, kelia nerimą ar džiugina, kaip dabartinis jaunimas moka gimtąją kalbą?
– Nemanau, kad situaciją galima apibūdinti vienu ar kitu žodžiu. Svarbu, kad vieningų raštingumo reikalavimų laikytųsi ne tik lituanistai. Juk neseniai matyta garsios vaistinės internetinė reklama su elementaria klaida žodžio galūnėje gali prisidėti prie rašto kultūros smukimo. Čia turėtų įsijungti ir pilietinės visuomenės nuostatos. Kiek mes turime pakantumo gimtosios kalbos darkymui? Tai neatsiejama ir nuo jaunimo požiūrio į savo gimtąją kalbą formavimosi.
– Ko reikia tam, kad jaunas žmogus gerai parašytų VBE kūrybinį rašinį?
– Turbūt to, ką matau ir savo šimtukininko atsiųstame rašinyje: imlumo per pamokas, gebėjimo svariai argumentuoti, remiantis privalomais kūriniais bei autoritetais, ir brandaus savito požiūrio į visuomenės aktualijas. Bet šimtukas – rezultatas. Iki to yra ilgas procesas, kuris neišvengiamai reikalauja ir paties mokytojo nuolatinio tobulėjimo. Atnaujinamos dalyko ugdymo turinio programos, daug kas keičiama arba bent jau pervardijama. Vėl nauji iššūkiai. Toks jausmas aplanko, kad visko teks mokytis iš naujo. Tik viena aišku, literatūros kūrinių analizės tikslas – ir toliau padėti jaunam žmogui siekti brandaus požiūrio, semtis išminties ir mokytis būti laimingam visą gyvenimą. O šimtukas – tik kelios minutės šlovės. Didžiausią pasitenkinimą teikia tos akimirkos, kai mokiniai, per pamokas išanalizavę kūrinį, prisipažįsta, kad tai viena geriausių kada nors skaitytų knygų. Nors individuliai prieš tai paskaitę nusivylė, mat ir „tas per tą patį“, ir „nieko nesipratau“, ir „jau tokia nuobodybė“...
– VBE privalomų autorių sąraše yra ir poetas Justinas Marcinkevičus, šiuo metu sulaukęs visuomenės dėmesio. Kaip jo kūriniai abiturientams – ar aktualūs?
– Dvyliktoje klasėje analizuojame jo klasika tapusius eilėraščius, draminės trilogijos dalį „Mažvydas“. Ne vienas abiturientas yra rėmęsis šiuo kūriniu per ankstesnių metų egzaminus. Šiemet nelabai derėjo prie pateiktų temų. Pagrindinio veikėjo Mažvydo paveikslas abiturientų įsimenamas dėl atskirto nuo savo krašto žmogaus meilės Lietuvai pavyzdžių. Klasika turi savo trauką, o jos kūrėjai gyveno rinkdamiesi savo kelius, atsižvelgdami į laikmečio situaciją. Ir šiandien iš panašių pavyzdžių jaunam žmogui turbūt pravartu suprasti, kad bet koks pasirinkimas turi savo kainą.
Popierinė "Alytaus naujienos" laikraščio prenumerata
Norėdami užsiprenumeruoti popierinę "Alytaus naujienos" laikraščio versiją rašykite mums el. paštu: skelbimai@ana.lt ir nurodykite savo vardą, pavardę ir adresą, kuriuo turėtų būti pristatomas laikraštis. Kai tik gausime jūsų laišką, informuosime Jus dėl tolimesnių žingsnių.
Komentarai
Palikite savo komentarą
Buvo pati šlykščiausia…
Komentaras
Buvo pati šlykščiausia Benedikto gimnazijos mokytoja, dėl tos priežasties Benedikto gimnazija sukelia pačius blogiausius prisiminimus..